Er is al zoveel gesproken en geschreven over ‘duurzaamheid’ dat de echte betekenis sneller wegsmelt dan het ijs op Antarctica. En daarom besloten we er met ons VivaVerde-team ook effectief iets aan te doen. We gingen actief op zoek naar de oplossingen. Zo bezochten we fabrikanten en vroegen we hen naar productieprocessen, inspanningen om minder energie te verbruiken en gebruik van grondstoffen. De producten hebben we onderzocht, getest en geëvalueerd. Met de nodige realiteitszin en gekeken door de ogen van de consument maakten we uiteindelijk een keuze.
Dit werd een ware queeste. We hebben jammer genoeg de Heilige Graal niet gevonden, maar wat we wel ontdekten waren verrassend veel oplossingen die het echt mogelijk maken om met kleine ingrepen de druk op onze omgeving te verlichten. Deze oplossingen en inzichten bieden we nu aan op VivaVerde.be, een digitale draaischijf met oplossingen voor een duurzamer dagelijks leven. Dit zijn de belangrijkste criteria die we toepassen:
- Gemakkelijk toepasbaar in je dagelijks leven
- Enkel Belgische/Europese fabrikanten (anders wordt de voetafdruk te groot)
- Soms innovatief, soms eenvoudig, maar altijd verantwoord en goed voor je geweten
- Meerwaarde zonder meerprijs
- Kwalitatieve producten waarbij de volledige product life cycle wordt bekeken
Kortom, oplossingen waarbij je je afvraagt: #waaromniet.
VivaVerde is een klein bedrijfje, en dus geen VZW. Wij hanteren een gezond economisch principe dat we zelfonderhoudend moeten zijn en krijgen dus geen subsidies. We streven dan ook naar een zekere winst om ons ondernemingsrisico te dekken. Maar dat is niet het belangrijkste doel - wij willen een actieve rol spelen in het aanbieden van eerlijke oplossingen die ons dagelijks leven verduurzamen. Noem ons gerust een VZW: een Vennootschap met een Zuiver Winstoogmerk.
We zijn een klein, bescheiden team, een bonte mengeling, enorm gedreven - deels door passie, deels door noodzaak. We hebben tijdens onze opstart al heel wat bijgeleerd, zaken vrij diep onderzocht, kritisch bekeken en beoordeeld, en nu willen we dit delen. We zijn er ons ook van bewust dat we de waarheid zeker niet in pacht hebben. Daarom kijken we ook naar jullie - consumenten, burgers, fabrikanten, experts, ... - om input te geven. Hoe meer we er samen aan werken, hoe sneller de oplossingen ingang vinden.